Att lita på dig själv del 7

Hur gör man då? Hur tränar man tilliten till sig själv?

  • Sluta döma dig själv.
  • Behandla dig själv med mer vänlighet, förståelse och tålamod.
  • Sätta upp rimliga, gärna små, delmål.
  • Lyssna på dig själv och följa det så ofta du kan.
  • Göra val och stå för dem.
  • Uttrycka din vilja och driva igenom den.
  • Sluta döma dig själv när du inte kan det. Du får hela tiden nya tillfällen att öva på.
  • Belöna dig själv varje gång du lyckas!

Börja i det lilla (eller involvera även det lilla, om du har kommit längre). Ska du till exempel gå till höger eller vänster på promenaden? Andas, lyssna till ditt inre och följ det. Ofta innebär det att gå på första känslan och tona ner debatten om för- och nackdelar som snabbt brukar ta fart i hjärnan.

Har du ofta åsidosatt ditt inre så tar det tid att börja höra igen.

Det tar också tid att få ditt inre att lita på att du bryr dig nu. Du får göra detta om och om och om igen, i det lilla och i det stora, för att övertyga ditt inre att du menar allvar nu!

Du får gärna kommentera mitt inlägg.
Fråga om något är oklart eller om du bara vill veta mer om något.

Ha det gott!

Att lita på dig själv del 6

Att välja innebär också att våga göra fel. Det är tillåtet att göra fel. Om du är så rädd för att det ska bli fel att du avstår från att välja och avstår från att handla, behöver du öva på att tillåta dig själv att misslyckas.

Att det blir fel ibland är också en erfarenhet som du kan ta med dig till nästa val.

Du får gärna kommentera mitt inlägg.
Fråga om något är oklart eller om du bara vill veta mer om något.

Ha det gott!

Att lita på dig själv del 5

Att våga välja och stå för dina val inför dig själv och omgivningen ökar din självrespekt och din glädje. Att välja är att ta ansvar för dig själv.

Att sitta i förarstolen och själv styra, istället för att bara åka med, ger en känsla av kontroll och kompetens. Det ger dig möjlighet att påverka Ditt liv i den riktning du vill, på väg till den verklighet Du vill ha. Omgivningen kanske protesterar först men på sikt kommer de att respektera dig mer. Som du respekterar dig själv kommer de flesta andra respektera dig.

Du får gärna kommentera mitt inlägg.
Fråga om något är oklart eller om du bara vill veta mer om något.

Ha det gott!

Att lita på dig själv del 4

Baksidan av att inte lita på dig själv och dina egna val är att du samtidigt avsäger dig makten över ditt eget liv och du blir ett offer.

När baksidorna blir för besvärliga och får dig att må tillräckligt dåligt innebär det INTE att det är något fel på dig utan att något är väldigt rätt. Det är din själs sätt att säga att det gamla sättet att hantera olika viljor på, inte är bra för dig. Ditt behov av att bli din egen som har tryckts ner, förnekats och slumrat där inne har väckts till liv och därför uppstår bråk i ditt inre.

Du får gärna kommentera mitt inlägg.
Fråga om något är oklart eller om du bara vill veta mer om något.

Ha det gott!

Att lita på dig själv del 3

Innan du kan börja lita mer på dig själv och dina val behöver du identifiera vilka fördelar du åtnjuter genom att låta bli att lita på dig själv och låta bli att välja (vilket också är ett val, ofta omedvetet). För det finns alltid fördelar med negativa beteenden, annars hade du inte fortsatt med dem.

Fördelarna kan till exempel vara att det är bekvämt att låta andra styra och ställa. Du slipper konflikter som kanske gör dig rädd, obehaglig till mods och tar kraft. Du slipper ta ansvar och stå till svars, det kan vara jobbigt och tungt ibland. Och förändring är besvärligt; enklast vore ju om man bara kunde fortsätta som förut och ändå må bra. Men när det inte längre går behöver du ta nästa steg och förstå att fördelarna med det gamla beteendet faktiskt hindrar dig att må bra och börja lita mer till dig själv och dina val.

Så vad är dina vinster med ett eftergivet beteende?
Genom att bli medveten om vinsterna kan du se klart på vad som står i vägen för att du ska kunna uppnå större tillit till dig själv och öka din självkänsla.

Du får gärna kommentera mitt inlägg.
Fråga om något är oklart eller om du bara vill veta mer om något.

Ha det gott!

Att lita på dig själv del 2

Är du mest den som bara följer med och sällan säger i från? Då krymper du inför dig själv. Varje gång du sviker dig själv genom att göra avkall på dina värderingar och det som egentligen är viktigt för dig underminerar du din självkänsla. Viljan blir svagare och glädjen i livet minskar. Du får svårare att se vem du egentligen är och känna vad DU vill.

Om du redan är mer eller mindre medveten om det är det vanligt att bli arg, ledsen eller frustrerad på sig själv. Det brukar resultera i att man klankar ner på sig själv för att man inte klarar av att stå upp för sig själv i den omfattning man skulle vilja, eller som verkligheten kräver och omgivningen kanske vill se (eller inte*). Och så krymper man ännu mer, tappar ork och känner sig otillräcklig.

Det går att vända den negativa spiralen till en positiv spiral och ta sig vidare. I kommande inlägg går jag in på hur.

Du får gärna kommentera mitt inlägg.
Fråga om något är oklart, eller om du bara vill veta mer om något.

Ha det gott!

* Ibland vill delar av omgivningen inte att du ska börja säga ifrån. De vill kunna fortsätta bestämma över dig eller köra med dig som de alltid har gjort. Låt dem inte göra det längre! Lite trots och revoltanda behövs!

Hitta glädjen

Glädje!

Att hitta glädjen handlar om att njuta mera! Det låter väl inte så jobbigt, eller hur?

Hitta glädjen i fyra steg:
1. Fundera ut vad som gör dig glad. Det kan vara både stora och små saker.
2. Skriv ner det du kommer på.
3. Välj ut en eller flera saker som du kan göra NU direkt.
4. Gör det.

Hur kändes det?
Upprepa detta dagligen, gärna flera gånger om dagen. Unna dig det.
Öva på att ge dig fullständigt hän i det. När du tror att du njuter så mycket du kan just nu, så njuter du lite till. Och lite till. :)

Det handlar inte om frosseri. Det handlar om att “bada i upplevelsen“. Inte bara doppa tån. Det behöver inte betyda att du till exempel vräker i dig mat – du kan njuta av till exempel en enda chokladbit (eller vindruva om du vill vara riktigt nyttig;). En enda! Smaka den som om det vore den första och sista chokladbiten du åt! Titta på den. Lukta på den. Nudda den med tungan. Känn noga efter vad den smakar. Låt den virvla runt i munnen och orsaka ett upplevelsecrescendo. Släpp alla andra tankar och upplev chokladen med alla dina sinnen till etthundrafemtio procent.

Om du har svårt att känna glädje överhuvudtaget, så fortsätt ändå att vara snäll mot dig själv och ge dig själv goda upplevelser, samtal och möten. I längden gör det skillnad. Du behöver flytta fram positionerna på flera fronter samtidigt. Mer om det i ett kommande inlägg.

Under tiden du gör de här små (eller stora:) dagliga övningarna funderar du vidare på vad det är du behöver på djupet för att bli mer tillfreds med dig själv och ditt liv. Vad kan ge dig en mer stabil känsla av mening och glädje? För tillfället tänker du bort materiella saker, partner, släkt och vänner. Saker kan också vara till glädje (om än tillfälligt) och goda relationer är förstås viktiga. Men just nu är det är din egen inre trygghet och glädje du söker. Du har svaren inom dig. Ingen annan kan ge dig svaren, du behöver komma på det själv. Skriv ner! För dagbok! Alla svar kommer sällan på en gång.

Ha det gott!

Solen finns bakom molnen

Solen finns bakom molnen
När det känns mörkt och kanske hopplöst så försök lita på att det blir bättre. Titta efter en ljusning! Om eller när du inte kan det, så tro ändå på ljusningen, fast du inte kan se den hela tiden. Som solen bakom molnen – du ser den inte, men du vet att den finns där!

Tänk på hur Du vill att det ska vara när allt ordnat upp sig för dig. Så kan du få det. Exakt hur hela vägen ser ut behöver du inte veta nu. Ta små eller stora steg i din riktning dagligen, vila ibland, och låt svaren komma efter hand.

>