Svårt att sova? Tips för bra sömn

Sömnen är viktig. Har du svårt att somna? Vaknar du på natten och kan inte somna om? Visste du att hjärnan reparerar sig när du sover? Här följer ett antal tips som kan förbättra din sömn och därmed även din vakna tid på dagen.

  • Lägg dig samma tid varje kväll.
  • Gå upp samma tid varje morgon.
    Ta kosttillskottet Magnesium innan du lägger dig.
  • Promenera och/eller motionera tidigt på dagen. Gärna före frukost eller i alla fall senast före/efter lunch.
  • Ät inget tre-fyra timmar innan du ska somna.
  • Ät och drick inget sött på sen eftermiddag och kväll.
  • Undvik överhuvutaget snabba kolhydrater, speciellt på kvällen.
  • Ha det mörkt i sovrummet.
  • Tänd ljuset och dra upp rullgardinen och persiennerna direkt när du går upp. Ljuschocka dig.
  • Inga skärmar (dator, platta, mobil) innan sängåendet. Stäng ner minst två timmar innan du ska sova.
  • Sätt mobilen på tyst eller stör ej. I det sistnämnda läget brukar man kunna välja vilka telefonnummer som ska "gå igenom". Kanske vill du att vissa personer ska kunna nå dig även när du sover, men var mycket restriktiv med det. Om inte så lägg helst mobilen i ett annat rum.
  • Sakta ner tempot på kvällen och gör lugna saker.
  • Ha svalt i sovrummet. 18 grader brukar var lagom.
  • Andas genom näsan. Låt utandningen vara längre än inadningen.
  • Undvik ligga på rygg då det är lättare att börja snarka då. Snarkning stör sömnen även för den som snarkar ...
>